Ad den Boer (59) werkt sinds 2,5 jaar bij Gom als een van de drie voormannen bij een distributiecentrum voor een supermarktketen in Tilburg. Ad heeft een vriendin en woont in Dongen.
“Laat ik beginnen met een idee te geven van de omvang van het distributiecentrum: alleen het buitenterrein telt al 5,5 hectare. Het centrum zelf bestaat uit gigantische hallen waar duizenden producten – van verse tot lang houdbare – voor meerdere supermarktvestigingen liggen opgeslagen. Per week rijden hier maar liefst 4500 vrachtwagens binnen. Kortom, het werk gaat hier dag en nacht door.
Mijn team bestaat uit dertig medewerkers, man-vrouwverhouding is ongeveer fiftyfifty. Ik ben aanspreekpunt, mij kunnen ze vertrouwen, stuur ze aan en help natuurlijk zelf mee. Met het schoonmaken van de kantoorruimtes, al het sanitair (23 toiletgroepen à 1 tot 7 toiletten – ja ja, dat is me een hoeveelheid), containers legen, afval rapen… Want bij het laden en lossen valt er weleens iets op de grond of er waait wat weg. Daarvoor gebruiken we grijpertjes, zodat we niet hoeven te bukken. En ik zeg altijd ‘afvalzakken niet te vol’, anders wordt het werk te zwaar. ‘Verdeel één grote zak liever in twee kleinere – in elke hand één.’
’s Ochtends om 6 uur begin ik, maar ik werk ook regelmatig ’s nachts en in het weekend. Vaste werktijden heb ik niet en ik ga pas naar huis als het werk erop zit, zo simpel is het. Van problemen oplossen, houd ik het meest. Daarom ben ik ook 24/7 bereikbaar. Die problemen kunnen van alles zijn: van een medewerker die geen oppas heeft kunnen regelen of zich heeft verslapen, tot een afgebroken sleutel van een bepaalde ruimte. Dan moet er snel geschakeld worden. Heerlijk vind ik dat. Ik ben werkelijk waar nog nooit een dag met tegenzin naar mijn werk gegaan.”
Iedereen is waardevol
“Aan een goede sfeer binnen het team hecht ik veel waarde. Mijn motto: behandel elkaar zoals je zelf behandeld wil worden. Denigrerende opmerkingen onderling accepteer ik niet en het onderwerp discriminatie bespreek ik regelmatig tijdens het werkoverleg. Niet omdat dat veelvuldig voorkomt, maar om het bespreekbaar te maken en zo te voorkomen. Ramadan? Daar houd ik ook rekening mee. Door bijvoorbeeld een paar uurtjes te schuiven in een rooster als een medewerker daar baat bij heeft. Of door op andere momenten te pauzeren. Ook hebben we hier een gebedsruimte op het terrein.
Laatst had een medewerker een naaste verloren; dat was een groot verlies voor haar. Dan vraag ik of ze het op prijs stelt dat ik even langskom. Een bloemetje sturen, hoort daar ook bij. En weer eenmaal op het werk, blijf ik haar wel monitoren voor het geval ze een terugval krijgt. Het grootste kapitaal van een bedrijf zijn immers de werknemers. Iedereen is waardevol – of je nu een lage of hoge functie bekleedt. Je moet ontzettend zuinig op je mensen zijn.”
Het werken in de schoonmaak kan best zwaar zijn. Dat is op zich niet zo erg, als het maar wel op een gezonde manier gedaan wordt. Weet hoe je veilig en gezond werkt, elke dag weer.